Hoe gezond is koffie nu echt?

Een bewuste leefstijl en afvallen; het is voor steeds meer Nederlanders in de afgelopen jaren aan de orde van de dag. Is er binnen een dieet ruimte voor koffie? Brengt koffie bepaalde gevaren voor de gezondheid met zich mee? En op welke manier kan je van de meest gezonde koffie genieten? Op al die vragen vind je in dit blog een uitgebreid antwoord. De antwoorden op die vragen vormen uiteindelijk het eindantwoord op de hoofdvraag ‘Hoe gezond is koffie nu echt?’.

Welke stoffen zitten er in koffie?

Als je een kopje koffie drinkt, komen meerdere stoffen in je lichaam terecht. Naar schatting bevat een kopje koffie ruim 800 verschillende stoffen, waarvan cafeïne ongetwijfeld de meest bekende is. Andere ‘bekende’ stoffen in koffie zijn polyfenolen, cafestol en kahweol. Bij sommige van deze stoffen moet je opletten dat je niet een te hoge concentratie binnenkrijgt; daarover vertellen we je graag later meer. De stoffen in koffie zijn onder te verdelen in verschillende groepen. Veel van deze stoffen vallen onder de noemer ‘actieve’ stoffen, maar koffie bevat ook nog koolhydraten, eiwitten en vetten. De hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten zijn echter verwaarloosbaar. Met één kopje koffie krijg je nog geen eens 1 kilocalorie binnen. Door suiker en/of melk toe te voegen, kan je de hoeveelheid koolhydraten echter wel verhogen.

Aanbevolen hoeveelheid van de stoffen

Het Voedingscentrum adviseert om het per dag bij maximaal 4 kopjes koffie te houden. Waar dat mee te maken heeft? Voornamelijk met de hoeveelheid cafeïne die in één kopje koffie zit. Als je dagelijks teveel cafeïne binnenkrijgt, kan dat gaan leiden tot gezondheidsproblemen. Door het bij maximaal vier kopjes koffie per dag te houden, geniet je nog van de voordelen van de cafeïne. Uit hetzelfde advies blijkt dat volwassenen dagelijkse 400 milligram cafeïne in mogen nemen. Deze hoeveelheid cafeïne staat gelijk aan grofweg vier kopjes koffie, maar het soort koffiespecialiteit speelt daarbij wel een grote rol. Onder andere de sterkte van de koffie en de hoeveelheid koffie bepalen het aantal milligram cafeïne per kopje. Zolang je de dagelijkse inname onder de 400 milligram kunt houden, is koffie gezond.

Welke koffie is het gezondste?

Zoals je ongetwijfeld weet, heb je de keus uit allerlei koffiespecialiteiten. Je kunt voor een krachtige espresso gaan, maar ook een grote latte macchiato (combinatie van melk en koffie) is onwijs lekker. Het soort koffie is echter wel bepalend voor de hoeveelheid cafeïne, kahweol en cafestol. Dat geldt niet alleen voor het soort koffie, maar óók voor de manier waarop je de koffie klaarmaakt. Oftewel; welke techniek en welk apparaat gebruik je voor het zetten van een kopje koffie? Als je een koffiemachine gebruikt, krijg je een hogere hoeveelheid kahweol en cafestol binnen in vergelijking met een filterkoffiezetapparaat. Op het moment dat je een filter gebruikt, blijft een groot gedeelte van de kahweol en cafestol namelijk aan het filter kleven. Bij een koffiemachine hebben deze stoffen echter vrije doorgang en komen ze dus in relatief grote getale in jouw kopje koffie terecht. Deze stoffen zorgen voor een hoog cholesterolgehalte. Als je reeds problemen met je cholesterolgehalte hebt, is het dus onwijs belangrijk om hier scherp op te zijn.

Daarnaast spelen ook de koffiebonen een belangrijke rol. De koffiebonen worden in bepaalde gedeeltes van de wereld verbouwd, waarbij er een onderscheid gemaakt kan worden tussen Robusta en Arabica koffiebonen. De Robusta koffiebonen bevatten een grotere hoeveelheid cafeïne dan de Arabica koffiebonen; dit heeft puur met de manier van verbouwen te maken. Als je de hoeveelheid cafeïne wilt beperken, kan je in jouw koffiezetapparaat met bonen dus het beste voor Arabica koffiebonen kiezen.

Positieve effecten van koffie

Uit enkele onderzoeken is gebleken dat de maximale hoeveelheid cafeïne voor een volwassen persoon rond de 400 milligram ligt. Op basis daarvan heeft het Voedingscentrum geadviseerd om maximaal 4 kopjes koffie per dag te drinken. Bij datzelfde advies geeft het Voedingscentrum echter aan dat koffie ook enkele positieve effecten voor de gezondheid heeft. Als je een kopje koffie drinkt, krijg je dus een bepaalde hoeveelheid cafeïne in je lichaam. Deze cafeïne zorgt er, volgens meerdere onderzoeken, voor dat je je beter kunt concentreren, dat je alerter bent en dat je meer energie verkrijgt. Het drinken van koffie is dus absoluut bevorderlijk voor onder meer je productiviteit en je gemoedstoestand.

Dat zijn echter niet de enige gezondheidsvoordelen van koffie. Uit onderzoek is namelijk ook gebleken dat koffie de hersenen beschermt tegen veroudering, je beschermt tegen diabetes en het stollen van bloed tegen gaat. Door dagelijks enkele kopjes koffie te drinken, kan je je dus beschermen tegen verschillende ziekten en aandoeningen. Sommige onderzoekers beweren dat koffie zelfs de kans op kanker en op de ziekte van Parkinson verkleint. Ook is gebleken dat cafeïne kaalheid voorkomt en dat het helpt om spierpijn te onderdrukken c.q. tegen te gaan. Tot slot is ook gebleken dat enkele kopjes koffie per dag bevorderlijk is het voor kwijtraken van overtollige kilo’s. De koffie zorgt ervoor dat de energieverbruik in het lichaam hoger komt te liggen, waardoor je lichaam snellere vetten moet gaan gebruiken. Deze vetten worden op een efficiënte manier gebruikt én verbruikt, waardoor je sneller van de overtollige kilo’s af kan komen.

Van bovenstaande voordelen kan je alleen genieten als je koffie in mate drinkt. Wat dat concreet betekent, lees je in het afsluitende gedeelte van dit blog.

Hoeveel koffie is gezond?

Uit dit blog zijn twee dingen gebleken:

  • Een te hoge inname van koffie kan voor gezondheidsproblemen zorgen
  • De juiste inname van koffie kan positieve effecten met zich mee brengen

Wat verstaan we nou precies onder een te hoge inname? Dat is eigenlijk alles meer dan vier kopjes koffie per dag. Onderzoeken hebben uitgewezen dat vier kopjes koffie de bovengenoemde voordelen met zich mee brengen. Als je té veel koffie drinkt, werkt dit echter averechts. Op dat moment ga je last van gezondheidsproblemen krijgen en raak je ook daadwerkelijk verslaafd aan koffie. Te veel cafeïne kan onder meer zorgen voor rusteloosheid, slaapproblemen, chronische hoofdpijn en angstgevoelens. Drink koffie dus met mate en geniet van de positieve effecten van het heerlijke drankje!

Plaats een reactie